توی این پست میخوایم در مورد آموزش بازاریابی عصبی صحبت کنیم و بگیم که چطور توی تصمیم گیری ما تاثیر میذاره.

تا حالا از خودتون پرسیدین که چرا بعضی از کمپین های بازاریابی با مشتری ارتباط بهتری برقرار می کنند؟

یا چرا بعضی از محتواها بهتر از بقیه مخاطب رو درگیر می کنند؟

دوست دارید بدونین چه چیزی باعث میشه مردم اقدام به عمل کنند؟

بازاریابی عصبی

اولین سوالی که باید جواب بدیم اینه که :

چه چیزی باعث میشه تا مردم اقدام کنند و تصمییم بگیرند؟

بیشتر اقدامات مردم ریشه در ناخودآگاه اون ها داره. حالا این یعنی چی؟

مغز ما مثل یک هارد میمونه که ضمیر ناخودآگاه ما سیستم عامل اونه.

این سیستم عامل از دوران کودکی ما برنامه ریزی میشه.

تاثیر بازاریابی عصبی بر تصمیم گیری ما ( Neuromarketing )

اجازه بدید یک مثال بزنیم: تصور کنید یک مار وارد یک اتاق میشه که در اون اتاق سه نفر حضور دارند.

3 دسته واکنش از این سه نفر دریافت میشه:

1-مار رو دوست دارند.

2-نسبت به مار بی اهمیت هستند

3-از مار می ترسند.

شرایط یکسان ، 3 واکنش متفاوت. اما چرا؟

برای پاسخ باید با چرخه تصمیم گیری و احساس مغزمون آشنا بشیم:

اطلاعات > باور > احساسات > تصمیم

تمام اطلاعاتی که ما دریافت میکنیم مخصوصا تو سنین کودکی تا 10 سالگی از جامعه ، خانواده ، مدرسه ، رسانه ، کتاب و… باعث میشن کدهای ناخودآگاه ما نوشته بشه.

تو مثال مار هرکدوم از افراد اطلاعات متفاونی از اون مار داشتند در نتیجه واکنش های متفاوتی هم نشون دادند.

پس هنگام ساخت محتوا یا تبلیغات باید متوجه بشیم مخاطبین ما به چه چیزی واکنش نشون میدن و باورهای جمعی چه چیزهایی هستن:

نورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی به ما در ساخت محتواهای بازاریابی برای اثرگذاری نورولاژیک بر روی ضمیر ناخودآگاه مخاطبین هدف کمک می کند.

نکته: پس احساسات پاسخ های سیستم باور ما هستند و شناخت سیستم های باور عمومی و تحریک اون ها موجب تحریک مخاطب برای اقدام می شود.

اما سیستم های باور عمومی کدام ها هستند؟

رابرت چالدینی در کتاب تاثیر ، 6 دسته بندی رو برای سیستم های باور مردم معرفی کرد:

معامله به مثل              Reciprocity

کمبود                             Scarcity

مرجعیت                         Authority

ثبات                          Consistency

دوست داشته شدن              Liking

تائید اجتماعی              Social Proof

هر کدوم از موارد بالا نیاز به مثال و توضیح داره که تو پست های بعدی بهش می پردازیم.

 

منبع: پویا گیلان مرد